sign

O Poznańskim Budżecie Obywatelskim

Co to jest budżet obywatelski?

Budżet obywatelski to proces, w trakcie którego mieszkańcy lokalnej wspólnoty bezpośrednio decydują o tym,  jak rozdysponować część publicznego budżetu.

Jest to więc narzędzie, które pozwala zgłaszać, dyskutować i wdrażać w życie projekty na rzecz mieszkańców i miasta, w którym żyjesz.

Skąd biorą się pieniądze na budżet obywatelski?

Budżet obywatelski to publiczne pieniądze, o których zadecydują mieszkańcy. Nie są to dodatkowe środki, lecz konkretne kwoty, które stają się częścią pełnego budżetu miasta.

W tym roku w całym Poznaniu do dyspozycji będzie 21 milionów złotych.

Dlaczego warto uczestniczyć w jego tworzeniu?

Budżet obywatelski to wyjątkowa okazja do rzeczywistego i bezpośredniego współdecydowania o tym, na co zostanie wydana część budżetu miejskiego.

Kto może wziąć w nim udział?

W Poznańskim Budżecie Obywatelskim może wziąć udział każdy mieszkaniec Poznania.

Czas na głosowanie!

Głosowanie na projekty Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2020 odbywać się będzie tylko elektronicznie. Możesz tego dokonać nie wychodząc z domu, wchodząc na stronę serwisu PBO20, gdzie wypełnisz formularz do głosowania.

Jednak, aby nie pozostawiać Cię samego z wypełnieniem formularza uruchomione będą punkty do głosowania, gdzie dostępne będą urządzenia elektroniczne, umożliwiające głosowanie drogą internetową. W każdym punkcie będzie można skorzystać również z porady ankietera, który podpowie, w jaki sposób oddać ważny głos.

Lista punktów do głosowania wraz z godzinami otwarcia zostanie podana do publicznej wiadomości w Serwisie PBO20.

Źródło: Miniprzewodnik Poznański Budżet Obywatelski 2020 (PDF)

Projekt ogólnomiejski nr 1

"Trójskład stopiątek" – remont wagonów 105Na

Projekt powrotu na poznańskie torowiska trójskładu obecnie znikających z poznańskich torowisk kultowych wagonów 105Na.

Wagony generacji 105Na zrewolucjonizowały poznańską komunikację miejską w okresie PRL. Po zebraniu doświadczeń z eksploatacji pierwszych wagonów 105N producent – Chorzowski Konstal rozpoczął produkcję ulepszonej wersji tych tramwajów oznaczonych modelem 105Na. Od swoich poprzedników różniły się brakiem dodatkowych szyb w kabinie motorniczego oraz w klapach rewizyjnych nad drzwiami, zmienionym układem elektrycznym oraz odświeżono wygląd zewnętrzny.

Pierwsze egzemplarze dostarczono w 1979 roku i dostarczane były nieprzerwanie do 1990 roku. W chwili obecnej wagony 105Na po latach eksploatacji na liniach komunikacyjnych odchodzą na zasłużoną emeryturę, najbardziej wysłużone egzemplarze są stopniowo złomowane.

W 2017 roku dzięki uprzejmości MPK Poznań zachowano trzy egzemplarze tych tramwajów, najmniej zmodernizowane przez co posiadające duża ilość wyposażenia fabrycznego. Wagony zgromadzono na terenie zajezdni przy ulicy Madalińskiego, aby tam oczekiwały lepszych czasów. W jednym z wagonów przywrócono zewnątrz oryginalną malaturę MPK z lat 80-tych, a jeden z wozów został już celem remontu rozebrany. Pozyskanie w ramach projektu środków pozwoliłoby na przeprowadzenie szeregu prac mających na celu zarówno przywrócenie wagonom w pełni fabrycznego wyglądu, jak również połączenia ich ponownie w jeden pociąg tramwajowy (obecnie jest to niemożliwe z uwagi na likwidację gniazd sterowania na przodach tramwajów podczas modernizacji).

Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Remont wagonu przeprowadzony zostanie w dwóch zajezdniach, przy ulicy Madalińskiego oraz w zajezdni Forteczna.

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Miejski teren zajezdni Madalińskiego znajduje się pod opieką Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu sp. z o.o. z przeznaczeniem na cele muzealne. Wagon stanowić będzie eksponat powstającego muzeum. Właścicielem wagonu zostanie MPK Poznań.

Potencjalni odbiorcy projektu

„Trójskład” po remoncie służył by ogółowi mieszkańców oraz turystów odwiedzających Poznań,. Wagony dostępny będą podczas imprez okolicznościowych na terenie zajezdni tramwajowej Madalińskiego, w której planowane jest utworzenie muzeum komunikacji, a obecnie stanowi miejsce postoju dla tramwajów zabytkowych z kolekcji poznańskiego MPK.

Uzasadnienie dla realizacji projektu

Wyremontowanie trójskładu „stopiątek” pozwoli na stworzenie wyjątkowego zabytkowego pociągu tramwajowego w skali miasta oraz całego kraju. Trzy wagony będą stanowić wysoce pojemny zestaw który może obsłużyć wycieczki na dużą liczbę osób (np. kilka klas szkolnych).

Szacunkowy koszt projektu

SKŁADOWA PROJEKTUKOSZT
Remont trzech wagonów100 000 zł
SUMA100 000 zł

Projekt ogólnomiejski nr 3

„Dwa pokoje z kuchnią” -odbudowa tramwaju!

Projekt zakłada remont i odbudowę dwóch wagonów tramwajowych związanych z historią poznańskiej komunikacji.

Pierwszym z nich jest wagon doczepny P1D o numerze 388, który został wyprodukowany we własnych warsztatach Poznańskiej Kolei Elektrycznej przy ulicy Gajowej w związku z przewidywanym wzrostem przewozów podczas odbywającej się w 1929 roku Powszechnej Wystawy Krajowej. Łącznie wyprodukowano 20 sztuk wagonów, które otrzymały numery od 189 do 208. P1D posiadał nadwozie o drewnianym szkielecie, z jednym wejściem pośrodku z każdej strony.

W wejściach zamontowano czteroczęściowe rozsuwane na boki drzwi. Wagon pozbawiony był stopni wejściowych, podłoga w przedsionkach obniżona była do wysokości 42 cm nad główką szyny, co znacznie przyspieszało wymianę pasażerów na przystankach. Dwa stopnie pokonać trzeba było dopiero przechodząc z przedsionka do przedziałów pasażerskich umieszczonych po jego bokach. Taka konstrukcja stała się przyczyną jego obiegowej nazwy „dwa pokoje z kuchnią”. Za ich konstrukcję, na Międzynarodowej Wystawie Komunikacji i Turystyki, odbywającej się na terenie MTP, Poznańska Kolej Elektryczna otrzymała nagrodę Grand Prix.

Wagon został wycofany z eksploatacji w 1972 roku, skąd trafił do Krakowa, gdzie miało powstać ogólnopolskie Muzeum Komunikacji.

Drugim tramwajem jest silnikowy wagon KSW o numerze taborowym 158, który został wyprodukowany w fabryce w Heidelbergu. Skrót KSW oznaczał „Kriegs-Straßenbahn-Wagen”, czyli „Wojenny Wagon Tramwajowy” – charakteryzujący się prostą konstrukcją, dużymi drzwiami (ułatwiającymi sprawną ewakuację w przypadku nalotów lombardowych) i wysoką pojemnością pasażerską.

Wagon trafił do Poznania w 1944r., jednak z powodu braku części wyposażenia elektrycznego skierowany został do ruchu dopiero w roku 1950. Około roku 1965 tramwaj przeszedł remont połączony z przebudową na jednokierunkowy. W takim stanie kursował do roku 1970, kiedy to został wycofany z ruchu liniowego i przekształcony w wagon gospodarczy o numerze taborowym 2033. W marcu 1994r. całkowicie zakończono jego eksploatację. Wagon obecnie oczekuje remontu w hali zajezdni przy ulicy Madalińskiego.

Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Odbudowane wagony stacjonować będą w zajezdni tramwajowej przy ulicy Madalińskiego. Dostępne będą na przejazdach okolicznościowych na obszarze całego miasta.

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Miejski teren zajezdni Madalińskiego znajduje się pod opieką Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu sp. z o.o. z przeznaczeniem na cele muzealne. Wagony stanowić będą eksponaty powstającego muzeum. Właścicielem odbudowanych wagonów zostanie MPK Poznań.

Potencjalni odbiorcy projektu

Wyremontowane tramwaje stanowić będą eksponaty, dostępne dla ogółu mieszkańców podczas zwiedzania zajezdni Madalińskiego oraz podczas licznych imprez otwartych organizowanych przez MPK w Poznaniu Sp. z o.o. przy współudziale Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Jednocześnie tramwaje byłyby świetnym uzupełnieniem szeregu wydarzeń miejskich, uroczystości oraz rocznic historycznych związanych z komunikacją miejską w Poznaniu.

Uzasadnienie dla realizacji projektu

Przeprowadzenie odbudowy tramwajów pozwoli na przywrócenie do ruchu jedynego zachowanego (zbudowanego w warsztatach przy ulicy Gajowej) popularnego poznańskiego wagonu „dwa pokoje z kuchnią” oraz wojennego wagonu „Heidelberg”. Wagon P1D ze względu na swoją konstrukcję, ułatwi dostęp do linii turystycznych osobom niepełnosprawnym – wejście do wagonu odbywa się bez stopni. Wagony stanowić będą „żywe eksponaty muzealne” przypominające historię poznańskich tramwajów.

Szacunkowy koszt projektu

SKŁADOWA PROJEKTUKOSZT
Koszt odbudowy historycznego składu wagonów 2 000 000 zł
SUMA2 000 000 zł

Projekt ogólnomiejski nr 7

„Kultowy holender” – przywrócenie do ruchu

Projekt zakłada przywrócenie do ruchu ostatniego tramwaju Beynes 3G w Poznaniu.

Wagony z Amsterdamu zrewolucjonizowały poznańską komunikację miejską na początku lat 90-tych ubiegłego wieku. Żółte tramwaje, z charakterystycznym „telewizorem” na dachu, wąskimi drzwiami otwieranymi na przyciski i ruchomymi stopniami towarzyszyły poznaniakom przez 20 lat. Przez część z nich znienawidzone, przez innych uwielbiane, powodowały że nie sposób było przejść obok nich obojętnie.

Po sukcesie pierwszych wagonów 1G i 2G, w 2003 roku sprowadzono do Poznania 11 sztuk wagonów 3G, które zastąpiły wcześniejsze egzemplarze. Eksploatację wagonów 3G zakończono w 2011 roku. Od tego czasu, w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego pozostał już tylko jeden egzemplarz – wagon o numerze 805. Ze względu na uszkodzenie układu hamulcowego, tramwaj obecnie nie może poruszać się o własnych siłach.

W 2016 roku członkowie Stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych rozpoczęli prace związane z przywróceniem oryginalnych barw tramwajowi z Amsterdamu. Pierwszy prace poskutkowały częściowym przywróceniem barw na przodzie tramwaju. W bieżącym roku rozpoczęto prace nad pozostałą częścią tramwaju. Pozyskane w ramach projektu środki mają umożliwić nie tylko przywrócenie oryginalnych barw, ale również naprawę układu jezdnego, hamulcowego oraz wyposażenie wnętrza wagonu w oryginalne elementy (zabezpieczone z innych tramwajów tego typu).

Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Wagony typu holenderskiego w ostatnim okresie eksploatacji kursowały na linii nr 9, dlatego projekt związany jest z Sołaczem.

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Remont wagonu przeprowadzony zostanie w dwóch zajezdniach, przy ulicy Madalińskiego oraz w zajezdni Franowo.

Potencjalni odbiorcy projektu

„Holender” stanowić będzie eksponat, dostępny dla ogółu mieszkańców podczas zwiedzania zajezdni Madalińskiego oraz podczas licznych imprez otwartych organizowanych przez MPK w Poznaniu Sp. z o.o. przy współudziale Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Jednocześnie tramwaj byłby świetnym uzupełnieniem szeregu wydarzeń miejskich, uroczystości oraz rocznic historycznych związanych z komunikacją miejską w Poznaniu.

Uzasadnienie dla realizacji projektu

Remont tramwaju pozwoli na przywrócenie do ruchu jedynego zachowanego w Poznaniu wagonu 3G, popularnie nazywanego „Holendrem”.

Szacunkowy koszt projektu

SKŁADOWA PROJEKTUKOSZT
Szacunkowy koszt remontu tramwaju200 000 zł
SUMA200 000 zł

Galeria zdjęć

Zagłosuj już dziś!

Głosowanie trwa do 27.10.2019 12:00

14

Dni

17

Godzin

50

Minut

58

Sekund

Klub Miłośników Pojazdów Szynowych, Poznań 2019
Wszelkie prawa zastrzeżone!

Created with in POZnan* by Maciej Szkudlarek