Klub Miłośników Pojazdów Szynowych z Poznania wzbogacił swoją kolekcję historycznych pojazdów o wyjątkowy egzemplarz tramwaju typu 118N "Puma". Pojazd został przekazany Klubowi przez firmę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. na podstawie umowy darowizny rzeczowej.
Transport tramwaju z terenu zakładów FPS do nowej lokalizacji zrealizowała firma Panas Transport, specjalizująca się w przewozie wielkogabarytowych ładunków. Wagon został przetransportowany do firmy SAATZ, która specjalizuje się w serwisowaniu i wykonywaniu napraw głównych tramwajów niskopodłogowych. SAATZ nie tylko użyczyła miejsca do stacjonowania pojazdu, ale również zadeklarowała pomoc w ocenie jego stanu technicznego oraz wykonaniu drobnych napraw.
118N "Puma" to prototypowy tramwaj niskopodłogowy opracowany w 2005 roku przez poznański Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” we współpracy z FPS i firmą nCart. Zbudowany w latach 2006–2007, został zaprezentowany podczas targów ITM Polska w czerwcu 2007 roku. To trójczłonowy, jednoprzestrzenny pojazd o długości 30 metrów i 67% niskiej podłodze, mogący pomieścić 212 pasażerów.
W grudniu 2007 roku tramwaj uzyskał homologację, a w styczniu 2008 zadebiutował z pasażerami podczas wydarzenia WOŚP. Później użytkowany był przez MPK Poznań w ramach testów liniowych. Po serii awarii i napraw ostatecznie został wycofany z eksploatacji w 2011 roku i odstawiony w hali FPS.
Celem Klubu jest zachowanie tramwaju jako pojazdu historycznego z możliwością jego uruchomienia i prezentacji w ruchu, m.in. podczas imprez okolicznościowych, przejazdów specjalnych oraz linii turystycznych. Obecnie trwają prace dokumentacyjne i przegląd techniczny, które pozwolą określić zakres koniecznych prac przywracających pojazd do sprawności.
Dzięki zaangażowaniu członków stowarzyszenia oraz wsparciu partnerów – FPS, firmy Panas Transport oraz SAATZ – „Puma” ma szansę znów pojawić się na torach, tym razem jako atrakcja dla miłośników komunikacji miejskiej i świadectwo rozwoju polskich tramwajów XXI wieku.
Opracowanie: Maciej Szkudlarek
Oficjalna premiera tramwaju 118N „Puma” miała miejsce 11 czerwca 2007 roku podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich. Prezentacja pojazdu spotkała się z dużym zainteresowaniem branży i mediów, a sam tramwaj został wyróżniony Złotym Medalem MTP – jedną z najbardziej prestiżowych nagród w polskim przemyśle targowym.
Jury doceniło nowoczesną konstrukcję, śmiałość projektu, a także zaawansowane rozwiązania techniczne zastosowane w prototypie. Dla H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych była to symboliczna nagroda potwierdzająca potencjał firmy w zakresie innowacyjnych rozwiązań transportu szynowego.
Tramwaj 118N „Puma” to trójczłonowy, częściowo niskopodłogowy pojazd o nowoczesnej konstrukcji, opracowany z myślą o dużych aglomeracjach. Zastosowano w nim autorskie wózki jezdne, energooszczędny napęd asynchroniczny z rekuperacją energii oraz szereg innowacyjnych rozwiązań.
Pojazd wyposażono w pięć par drzwi odskokowo-przesuwnych (w układzie 1-2-2-2-1), system informacji pasażerskiej BUSE z wyświetlaczami mozaikowymi i diodowymi oraz wizyjny monitoring wnętrza.
Zamiast tradycyjnych lusterek zastosowano kamery boczne, co w tamtym czasie było rozwiązaniem nowatorskim. Dzięki 67% niskiej podłogi oraz przestronnemu wnętrzu tramwaj zapewniał wysoki komfort podróży i dobre parametry eksploatacyjne.
Wymiary pojazdu | |
---|---|
Szerokość toru | 1 435 mm |
Długość całkowita | 30 600 mm |
Szerokość pudła | 2 400 mm |
Wysokość wejścia nad główką szyny | 300 mm |
Waga | |
Masa pustego tramwaju | 40 000 kg |
Masa tramwaju przy dopuszczalnym napełnieniu | 51 260 kg |
Pozostałe | |
Ilość miejsc siedzących | 80 |
Ilość miejsc stojących (1 osoba/0,2m2) | 132 |
Maksymalna prędkość konstrukcyjna | 70 km/h |
Wózki napędne | 2 |
Wózki toczne | 2 |
Silniki trakcyjne | asynchroniczne |
Napięcie sieci | 600V ± 200V |