sign

Klub Miłośników Pojazdów Szynowych z Poznania wzbogacił swoją kolekcję historycznych pojazdów o wyjątkowy egzemplarz tramwaju typu 118N "Puma". Pojazd został przekazany Klubowi przez firmę H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. na podstawie umowy darowizny rzeczowej.

Transport tramwaju z terenu zakładów FPS do nowej lokalizacji zrealizowała firma Panas Transport, specjalizująca się w przewozie wielkogabarytowych ładunków. Wagon został przetransportowany do firmy SAATZ, która specjalizuje się w serwisowaniu i wykonywaniu napraw głównych tramwajów niskopodłogowych. SAATZ nie tylko użyczyła miejsca do stacjonowania pojazdu, ale również zadeklarowała pomoc w ocenie jego stanu technicznego oraz wykonaniu drobnych napraw.

Puma – ambitny projekt z Poznania

118N "Puma" to prototypowy tramwaj niskopodłogowy opracowany w 2005 roku przez poznański Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” we współpracy z FPS i firmą nCart. Zbudowany w latach 2006–2007, został zaprezentowany podczas targów ITM Polska w czerwcu 2007 roku. To trójczłonowy, jednoprzestrzenny pojazd o długości 30 metrów i 67% niskiej podłodze, mogący pomieścić 212 pasażerów.

W grudniu 2007 roku tramwaj uzyskał homologację, a w styczniu 2008 zadebiutował z pasażerami podczas wydarzenia WOŚP. Później użytkowany był przez MPK Poznań w ramach testów liniowych. Po serii awarii i napraw ostatecznie został wycofany z eksploatacji w 2011 roku i odstawiony w hali FPS.

Co dalej?

Celem Klubu jest zachowanie tramwaju jako pojazdu historycznego z możliwością jego uruchomienia i prezentacji w ruchu, m.in. podczas imprez okolicznościowych, przejazdów specjalnych oraz linii turystycznych. Obecnie trwają prace dokumentacyjne i przegląd techniczny, które pozwolą określić zakres koniecznych prac przywracających pojazd do sprawności.

Dzięki zaangażowaniu członków stowarzyszenia oraz wsparciu partnerów – FPS, firmy Panas Transport oraz SAATZ – „Puma” ma szansę znów pojawić się na torach, tym razem jako atrakcja dla miłośników komunikacji miejskiej i świadectwo rozwoju polskich tramwajów XXI wieku.

Opracowanie: Maciej Szkudlarek

Złoty Medal MTP

Plakat VIII PWzZT

Oficjalna premiera tramwaju 118N „Puma” miała miejsce 11 czerwca 2007 roku podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich. Prezentacja pojazdu spotkała się z dużym zainteresowaniem branży i mediów, a sam tramwaj został wyróżniony Złotym Medalem MTP – jedną z najbardziej prestiżowych nagród w polskim przemyśle targowym.

Jury doceniło nowoczesną konstrukcję, śmiałość projektu, a także zaawansowane rozwiązania techniczne zastosowane w prototypie. Dla H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych była to symboliczna nagroda potwierdzająca potencjał firmy w zakresie innowacyjnych rozwiązań transportu szynowego.

Dane techniczne

Tramwaj 118N „Puma” to trójczłonowy, częściowo niskopodłogowy pojazd o nowoczesnej konstrukcji, opracowany z myślą o dużych aglomeracjach. Zastosowano w nim autorskie wózki jezdne, energooszczędny napęd asynchroniczny z rekuperacją energii oraz szereg innowacyjnych rozwiązań.

Pojazd wyposażono w pięć par drzwi odskokowo-przesuwnych (w układzie 1-2-2-2-1), system informacji pasażerskiej BUSE z wyświetlaczami mozaikowymi i diodowymi oraz wizyjny monitoring wnętrza.

Zamiast tradycyjnych lusterek zastosowano kamery boczne, co w tamtym czasie było rozwiązaniem nowatorskim. Dzięki 67% niskiej podłogi oraz przestronnemu wnętrzu tramwaj zapewniał wysoki komfort podróży i dobre parametry eksploatacyjne.

Wymiary pojazdu
Szerokość toru1 435 mm
Długość całkowita30 600 mm
Szerokość pudła2 400 mm
Wysokość wejścia nad główką szyny300 mm
Waga
Masa pustego tramwaju40 000 kg
Masa tramwaju przy dopuszczalnym napełnieniu51 260 kg
Pozostałe
Ilość miejsc siedzących80
Ilość miejsc stojących (1 osoba/0,2m2)132
Maksymalna prędkość konstrukcyjna70 km/h
Wózki napędne2
Wózki toczne2
Silniki trakcyjneasynchroniczne
Napięcie sieci 600V ± 200V

Galeria zdjęć

Partnerzy

FPS Fabryka Pojazdów Szynowych SAATZ Sp. z o.o. Panas Transport

Klub Miłośników Pojazdów Szynowych, Poznań 2025
Wszelkie prawa zastrzeżone!

Created with in POZnan*